Papírhold (Magyar szem/ Új-Hollywood építői: Kovács László)
Paper Moon, fekete-fehér amerikai vígjáték, 1973, r: Peter Bogdanovich, angol hang, magyar felirat, 102’
Mi is Peter Bogdanovich bájos remekművének főhőse? Pitiáner kis gazember? Igen. Szélhámos? Igen. Immorális szívtipró? Igen. Mégis szimpatikus. És ez nem csak annak köszönhető, hogy az a Ryan O’Neal alakítja, akit a Love Story tett híressé. Tündéri duója saját lányával, Tatummal, aki az árván maradt Addie-t játssza, a filmtörténet egyik legkedvesebb csibész párosa. Mert igazából minden csínytevésük – hogy eladják a szeszcsempésznek a saját piáját, hogy Bibliákat sóznak rá az özvegyekre –, inkább csak csibészség, mint szélhámosság. Kovács László fekete-fehér képei nemcsak kettőjüket, hanem a húszas évek mélyszegénységét is megmutatják. Azt, hogy mi várna az árva kislányra az őt az élet szenvedélyes szeretetére is megtanító férfi nélkül.
La Barbe à Papa (L’œil Hongrois / Nouveaux constructeurs d'Hollywood par László Kovács)
Comédie américaine, 1973, Langue : Anglais, Sous-titres : Hongrois, 102'
r: Peter Bogdanovich
Quel est le héros du charmant chef-d'œuvre de Peter Bogdanovich ? Un escroc à la petite semaine ? Un bourreau des cœurs immoral ?. Les deux à la fois. Pourtant, il gagne notre sympathie. Et il y parvient non seulement parce qu'il est interprété par Ryan O'Neal, qui a acquis la célébrité grâce à son rôle dans Love Story. Sa propre fille Tatum, qui joue l'orpheline Addie, forme la moitié de ce duo, le plus malicieux de l'histoire du cinéma. La vérité est que toutes leurs combines, vendre au contrebandier son propre alcool et se débarrasser des bibles sur des veuves sans méfiance, ne sont pas vraiment des escroqueries, mais plutôt des méchancetés. La photographie en noir et blanc de László Kovács est parfaite non seulement pour ce duo, mais aussi pour dépeindre la pauvreté écrasante des années 1920.